lt
2017-12-12 į sąrašą

Iš Kauno – po visą pasaulį!

Kaunietis Gediminas Nemanis savo sukurtą elektrinę dviračio pavarą „Rubbee“ pavertė vienu sėkmingiausių startuolių Lietuvoje. Puikus debiutas minios finansavimo platformoje „Kickstarter“, suburta komanda ir pritraukti investuotojai leido skinti kelią!

„Rubbee“ elektrinės pavaros priešistorė siekia 2012 metus, kai elektriniais dviračiais besidomintis ir visus namų dviračius jau spėjęs supjaustyti Gediminas ryžosi slapčia patobulinti sesers dviratį. Bet tai padaryti taip, kad sesuo nieko neįtartų. Vadinasi, elektrinė pavara turėjo būti uždedama ir nuimama nekeičiant dviračio konstrukcijos.

„Štai taip sukūriau ir sukonstravau pirmąjį sistemos prototipą, kuris svėrė 16 kilogramų, o norint jį užmontuoti ant dviračio, reikėjo abiejų rankų,“ – prisimena išradėjas.

Žvelgiant iš šiandienos perspektyvos, sistema buvo nekompaktiška, sudėtinga, dviratis su ja tegalėdavo nuvažiuoti apie 3 kilometrus. Tačiau svarbiausia, pasak Gedimino, buvo kas kita: tas pirmasis nerangus prietaisas įrodė, kad jo sugalvotas principas veikia, kad įmanoma bet kokį dviratį paversti elektriniu, nenaudojant papildomų įrankių, laidų, o tiesiog turint štai tokią universalią „plug-in“ sistemą.

Sukonstravęs pirmąjį prototipą, Gediminas sudalyvavo viename universiteto renginyje ir net neabejojo, kad pelnys stulbinantį pripažinimą bei ovacijas, bet... liko nepastebėtas!

„Aukštyn kojomis viskas apsivertė sudalyvavus Kauno Turizmo informacijos centro (nuo 2016-ųjų – VšĮ „Kaunas IN“) atidarymo renginyje: atmyniau į jį su elektrine pavara varomu dviračiu ir sulaukiau milžiniško spaudos susidomėjimo. Pirmą kartą išlindęs į viešumą, prieš daugybę kamerų, fotografų ir smalsių žurnalistų, pasinaudojau proga savo kūrinį pristatyti visai Lietuvai – nuo televizijos, iki tinklaraščių. Ir prasidėjo...“ – penkerių metų senumo istoriją prisimena Gediminas.

Rubbe prototipas 2

„Rubbee“ archyvo nuotr.

Nuo prototipo – prie gaminio

Štai tuomet prasidėjo antrasis etapas: parduoti savo idėją verslui. „Iš garažo“ idėja turėjo kraustytis į gamintojų brėžinius ir vartotojų namus.

„Prasidėjo verslo angelų paieškos, o ir pačios kompanijos pradėjo kreiptis į mane ir siūlyti partnerystes. Pasivažinėjęs po Lietuvą ir apsižiūrėjęs, priėmiau sprendimą kooperuotis su novatoriškąja, Kauno LEZ įsikūrusia „Elinta“, kuri turėjo didžiausią technologinę bazę, daugiausiai žmogiškųjų išteklių, pasiūlė finansavimo šaltinius“.

Po gerų metų darbo Gediminas ir aplink jį susibūrusi vis auganti komanda nusprendė patobulintus prototipus pasiūlyti „minios finansavimo“ platformoje „Kickstarter“.

„Mums, kaip niekam negirdėtai kompanijai iš ne itin gerai pažįstamos Lietuvos, neįtikėtinai puikiai pasisekė. Įdomu tai, kad minios finansavimo ėmėmės teturėdami gaminio prototipus – dar nežinodami, kaip jį gaminsime ir kaip viskas bus toliau. Supratę, kad pasauliui produktas įdomus, sėdome mąstyti, kaipgi naujuosius „Rubbee“ reikėtų gaminti. Mat sukonstruoti vieną du prototipus yra juokas, o štai perėjus prie masinės gamybos, galioja visai kiti dėsniai ir prasideda visai kiti procesai“. 

Rubbe prototipas 3 1024x576

„Rubbee“ archyvo nuotr.

Nevienareikšmiškas „minios finansavimas“ ir kapstymasis iš „mirties slėnio“

Dažnai sakoma, kad „Kickstarter“ yra puikus rinkos tyrimas, tačiau Gediminas perspėja: šio tyrimo rezultatai gali būti apgaulingi. Susidomėjimas ir žmonių srautas, pasiekiantis išradėjus iš šios platformos, statistiškai būna keliasdešimt kartų didesnis nei po to, „Kickstarter“ kampanijai pasibaigus. Apsigavę buvo ir „Rubbee“ gamintojai: užsiliūliavę populiarumo vizijomis, patikėjo, kad verta pilnus sandėlius prisikrauti naujojo gaminio, kurį šluote iššluos susižavėję klientai.

„Pasirodė, kad „užkurti“ pardavimus realiame pasaulyje, o ne startuolių platformoje, yra žymiai sudėtingiau, nei tikėjomės. Pakliuvome į vadinamąjį „mirties slėnį“ – taip startuolių pasaulyje vadinamas etapas, kai kompanija jau turi kažkokią apyvartą, bet skaičiai visai nėra gražūs, nes pagaminami produkto kiekiai yra maži, jų savikaina milžiniška, o maržos labai mažos. Tai pats blogiausias momentas: tau labiausiai reikia pinigų, bet investuotojams finansiškai atrodai prasčiausiai. Būtent tokiame „mirties slėnyje“ paprastai ir užgesta dauguma prietaisus ar įrangą kuriančių startuolių,“ – sudėtingą laikotarpį prisimena Gediminas.  

Visgi kauniečiai rankų nenuleido: po truputėlį išpardavę sandėliuose nugulusius „Rubbee“, susirado investuotojus – Lenkijos rizikos kapitalo fondą, kurio investicija leido pradėti kurti gaminį, pritaikytą didelių kiekių gamybai: reikalaujantį mažiau rankų darbo, mažiau komponentų, lengvesnį ir pigesnį.

2017 metų rugsėjį naujausias „Rubbee“ buvo pristatytas didžiausioje pasaulyje dviračių industrijos parodoje „Eurobike“ ir sulaukė didžiulio pasisekimo. Šiuo metu naujausia „Rubbee“ versija jau pristatyta ir renka užsakovų lėšas antrajame „Kickstarter“ projekte.
 
Komanda ir planai

Šiandien prie „Rubbee“ dirba apie penkiolikos žmonių komanda, kurios branduolys – šeši inžinieriai.

„Tai mechanikai, elektronikai, programuotojai, žodžiu, gaminį kuriantys moksliukai-tiksliukai. Aš pats techninius dalykus atidaviau savo komandai, o mano atsakomybės yra produkto plėtra, investicijų paieška, partnerysčių derinimas ir klientų palaikymas.

Negana to, pastaruoju metu tenka nemažai konsultuoti ir kitus startuolius: žmonės kreipiasi su klausimais apie „Kickstarter“, investicijų paiešką, produkto plėtrą, domisi, kaip organizuoti komandas ir t. t. Galima sakyti, kad iki tol sugėręs visą informaciją iš aplinkos, dabar ja dalinuosi su Lietuvos startuolių ekosistema,“ – sako „Rubbee“ išradėjas.

Ar tokių startuolių Lietuvoje daug? Pasak Gedimino – neįtikėtinai daug. Bet tikrai ne visų jų laukia sėkmė.

„Gerai, jei sėkmės sulauks bent vienas iš dešimties. Dažnai startuolių pradininkams sėkmingas būna visai ne pirmas, ne antras, o net kažkelintas „startup’as“. Man neretai tenka optimistus nuliūdinti ir pasakyti: deja, tai, ką jūs sugalvojote, mūsų pasaulyje neveiks, arba idėją bus sunku parduoti, arba ji turi tam tikrų techninių problemų, kurios šiuo momentu nėra išsprendžiamos“.

Pasak Gedimino, svarbiausia tokiu atveju nesustoti ir imtis kitų idėjų.

„Turiu perspėti tuos jaunus žmones, kurie mato startuolių ekosistemą pro rožinius akinius, manančius, kad pakanka sugalvoti gerą idėja, ir viskas toliau klosis kaip sviestu patepta. Kol idėja tūno jūsų galvoje – ji nieko verta. Sėkmė slepiasi detalėse ir idėjos įgyvendinime. O tas įgyvendinimas užtrunka žymiai daugiau laiko, resursų ir pastangų, nei tikitės. Yra tūkstančiai priežasčių, KODĖL jūsų sukurtas projektas nepasiseks, tūkstančiai problemų, kurios jus stabdys,“ – perspėja sėkmingo startuolio „Rubbee“ įkūrėjas.

Rubbee nuotrauka1 1024x679

„Rubbee“ archyvo nuotr. 

Geriausios darbo vietos – Kaune

Gimęs, augęs, mokslus Kaune baigęs ir į savo gimtąjį miestą investicijas atvedantis Gediminas tvirtina, kad pagrindinėms idėjoms ir verslo plėtrai žmonių ir žinių Kaune yra per akis.

„Dar daugiau: net kompanijai augant, visos mūsų įmonės „smegenys“ lieka Kaune – kūrybiniai, techniniai procesai ir verslo plėtra vyksta čia, mano gimtajame mieste. O štai mažesnę pridėtinę vertę kuriančius, paprastesnius technologinius procesus mes iškeliame į užsienį. Turime platų partnerių tinklą, kurie jau labai gerai žino Kauną, nes yra ne kartą atvažiavę mūsų aplankyti. Kitaip sakant, geriausios darbo vietos lieka Kaune, o paprastesni dalykai užsakomi ir pagaminami užsienyje.“
 
Iš Kauno – po visą pasaulį

Ar „Rubbee“ įdomus Lietuvos rinkai? Gediminas sako, kad nors iš pradžių lietuvių susidomėjimas buvo minimalus – mūsų šalyje buvo parduoti vos keli šie prietaisai, tačiau pastaruoju metu susidomėjimas auga.

„Galbūt tam įtakos turi ir prietaiso kaina: pirmasis „Rubbee“ kainavo per 1 000 Eur, o dabartinis viso labo 300 Eur. Kita vertus, Lietuvoje dviračių sistema yra dar per menka, kad šioje rinkoje mes būtume įdomūs. Tipinis Lietuvos dviratininkas šią priemonę naudoja rekreaciniais tikslais – sportui, poilsiui. O mūsų išradimas aktualesnis tiems, kuriems dviratis yra visų pirma kasdienio susisiekimo priemonė. Štai kodėl didžiausią potencialą turinti šalis mūsų gaminiui yra Vokietija. Nes būtent čia nuperkama bemaž pusė elektrinių dviračių Europos Sąjungoje. Tai labai gerai edukuota rinka, puikiai išmananti technologijas, gebanti palyginti produktus, todėl ten gana lengva „pavogti“ klientus iš garsių prekinių ženklų, pristačius jiems pažangesnį, patrauklesnį, geresnį produktą“.

Šiuo metu pagrindinis „Rubbee” komandos tikslas: ateinantį dviračių sezoną visą Europą užpilti savo gaminiais – kad jie puikuotųsi visų didžiųjų parduotuvių lentynose ir būtų pasiekiami visiems klientams.

„O 2018 metų pabaigoje norėtume pereiti į rinkas, kuriose nėra sezoniškumo – Šiaurės Ameriką ir Australiją,“ – ambicingais planais dalijasi komandos lyderis.
 
APIE RUBBEE

„Rubbee“ – tai per vieną sekundę, viena ranka ant dviračio užmontuojama elektrinė pavara.
Svoris: nuo 2,8 kg
Galia: iki 350 W
Nuvažiuojamas atstumas: iki 48 km
Įkrovimo laikas: iki 2,5 h
„Kickstarter“ kampanija 


VšĮ Kaunas IN inf.

Uždaryti

Pažiūrėkite ką gausite! Šios savaitės naujienlaiškis